Társadalmi tagozódás: rom és romnyi szerepe
Társadalmi tagozódás: rom és romnyi szerepe
A roma közösségben a romnyi szerepe alávetett, a leánygyermek nem áldás, tulajdonképpen nem is "gyerek". A nők és lányok feladata a férfiak kiszolgálása, a háztartás vezetése. A nő az, aki spórol, eltart, dolgozik, a férfiak "feladata" a költekezés, vendégül látás, üzletelés. Ha együtt mennek valahova, a férfi megy elöl, felesége pár lépéssel utána, és a romnyi viszi a csomagokat, nem a rom. A férfi ehet elsőként, az asszonyoknak még a temetése sem akkora esemény, mint egy férfié.
A cigány nő három szerepet tölthet be, mindegyikhez más kép, más elvárások társulnak.
Romnyi:Elvárás az erkölcsösség, az alávetett pozíció feltétlen elfogadása, az ügyesség, szorgalom, férj ellátása és kiszolgálása, háztartás rendben tartása, és tilos a szexualitás kifejezése. A menyasszony szüzessége nagy érték, az asszonyi hűség pedig nem erény, hanem elvárás. Egy romnyi nem részegedhet le nyilvánosan, nem fejezheti ki vágyait, nem lehet kihívó. A közvélekedés szerint ezzel szemben a cigány nők feslett erkölcsűek, könnyen megszerezhetőek. Hol lehet az igazság? "Az elesett, ütődött, vagy éppen kihívó, sőt támadó cigány nő a saját közegében engedelmes, szemérmes, csöndes, elővigyázatos, óvatos, az élete pedig legalább olyan szabályozott, mint bármelyik gádzsié" (Száraz, 2007: 205). Vagyis az a viselkedés, amit a magyarok tapasztalnak a cigányok részéről nagyon gyakran nem ugyanaz, ahogyan otthon viselkednek, hanem csak színészkedés, egy szerep eljátszása azért, hogy valamilyen előnyre, adományra tegyen szert a romnyi.
Gádzsi:
Szemérmetlen, szexualitását kifejező nő. Lehet pozitív és negatív értelme. Negatív, ha a nő csapodár, hűtlen, vagy ha a férjétől megpróbálja elszedni a pénzt a háztartás javára a szerencsejáték és a testvérek kárára. Pozitív értelemben is lehet használni egy roma nőre a gádzsi kifejezést, amikor annak szépségét, vonzó külsejét dicsérik. Egy igazi romnyitól ugyanis annyira távol kell hogy álljon az erotika, hogy a szexuális aktus csak a termékenységet szolgálhatja, ha azonban az örömszerzésről van szó, akkor - pozitív értelemben - gádzsinak nevezik a nőket. "A romnyi alsó felére utalnak a romák, amikor gádzsinak nevezik őket" (Stewart, 1994: 227).
A roma közösségben a romnyi szerepe alávetett, a leánygyermek nem áldás, tulajdonképpen nem is "gyerek". A nők és lányok feladata a férfiak kiszolgálása, a háztartás vezetése. A nő az, aki spórol, eltart, dolgozik, a férfiak "feladata" a költekezés, vendégül látás, üzletelés. Ha együtt mennek valahova, a férfi megy elöl, felesége pár lépéssel utána, és a romnyi viszi a csomagokat, nem a rom. A férfi ehet elsőként, az asszonyoknak még a temetése sem akkora esemény, mint egy férfié.
Mamo:
a nő mint anya, a legtisztább nő, aki mindig vár, mindig hű és mindig szeret
A romnyira háruló feladatokról így ír Michael Stewart: "A házimunka mennyiségét nem szabad alábecsülni. Nagyobb munka, mint ahogy elsőre gondolnánk, mivel a gyerekeknek ritkán tiltanak meg bármilyen játékot, és ez nagy felfordulással jár. A felnőttek pedig a csontokat vagy az örökösen rágcsált szotyola héját köpködik a földre, mintha csak szándékosan nem vennének tudomást róla, micsoda erőfeszítést igényel a felfordulás utáni takarítás.
Fontos különbség még a nemek között, hogy a férfiak szexualitásához nem kapcsolódik semmilyen negatív értékítélet, promiszkuitásuk elfogadott, de a nőknél tiltott dolog. Ennek ellenére - vagy talán pont emiatt - állandó féltékenykedés jellemző a férfiakra, nagyon gyakran gyanúsítják feleségüket házasságtöréssel, nem feltételeznek róluk nagy szexuális önuralmat.
Érdekes változás történik az idő múlásával: az idősebb, már terméketlen asszonyok egyre inkább a férfiakhoz kezdenek hasonulni, amint elveszítik szexualitásukat, esélyük van a férfiak tiszteletét és megbecsülését megszerezni, idősebb nőknek nagy melegben megengedett a fedetlen felsőtest, ami egyébként csak férfiaknak lenne elfogadható, sőt, idős romnyik időnként meghívást kapnak a csak férfiak számára rendezett mulatságokra, vendégségekre is.
Végül meg kell jegyezni, hogy nagyon érdekes a nők alávetett szerepe, hiszen rajtuk múlik az egész rendszer működőképessége. A férfiak mulatságai, ivászatai, a szerencsejáték és a befektetések, üzletelések, egyszóval minden, ami a cigány értékrendben szép és kívánatos, nem lenne kivitelezhető, ha az egyébként alárendelt pozícióban lévő nőknek nem lenne feladata és kötelessége a férje jövedelmétől - és így szórakozásától, üzletelésétől - függetlenül az egész család fenntartása és ellátása, ezáltal lehetőséget biztosítva a férfinak arra, hogy bevételeiből, vagy akár asszonya spórolt pénzén "igaz cigány" módra éljen. A nők a kultúra, gyermeknevelés, családfenntartás kulcsfigurái, szerepeik egyszerre a "rabszolga és a félisten" (Forray-Hegedűs, 2003: 183), és ezt a szerepet önként vállalják, másképp nem is működhetne.
Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Cig%C3%A1nyok
https://btk.ppke.hu/uploads/articles/288257/file/romologia.pdf